יום רביעי, 23 ביוני 2021

מחודדין בפיך פרשת בלק

 

בס"ד                          

לעילוי נשמת

אבי מורי רבי יעקב בן ר' יצחק דוד זצ"ל ואמי מורתי מרת סימא בת ר' פייבל ע"ה, מורי חמי ר' יעקב שלמה ב"ר זכריה אהרן זצ"ל

וחמותי מרת חיה לאה טויבע בת ר' יעקב ישראל שניאור זלמן ע"ה, המחותנת מרת איטה ביילה בת ר' שאול ע"ה

וידידי ורעי הטוב ר' יונה צבי זצ"ל בן להבחל"ח ר' יוסף חיים אלעזר הכהן שליט"א וידידי ורעי ר' יהודה יוסף הכהן זצ"ל

בן להבחל"ח ר' אשר אנשיל הכהן שליט"א קראנצער וידידי ורעי ר' אהרן בן הרב יהודה יונה זצ"ל רוטנברג

בלק ובנט. בעצם הרשימה ארוכה כל מהנדסי התודעה משני ההיסטוריה כדי לזכות לתהילת עולם ולו לדקה. הקומוניזם החזיקה מעמד ברוסיה שבעים שנה עד שהיא קרסה. הנאציזם בגרמניה הרבה פחות. הציוניות נטול האמונה והתורה גם התפוררה. הרדידות של אלו שבנו גשר חד צדדי עם הציונות החילונית בחלום ההזוי שיום יבוא ועצם החיים בארץ ישראל יחזיר אותם למוטב. האמת טפחה על הפנים כאשר טובי הבנים השילו מעליהם עול תורה ומצוות כדי לשמור על "האחדות". התיעוב של הדתילונים כלפי שומרי תורה ומצוות לפעמים גדולה יותר מהשנאה שהחילוני המצוי שונא אותנו. לא לחינם הלך הבנט ללפיד, הסער לליברמן. כי הם בני מינם. הצביעות נחשפה. הריקוד מה יפית שניסו לספר עד כמה הם בעד לומדי התורה פגה. הפרצוף המכוער התגלה במלוא עוזה. כאשר הקב"ה "הפעיל" לגמרי את הפה של בלעם שמענו באר היטיב את המעלות של עם ישראל. שמענו ראשית לכל שהקב"ה הוציאנו ממצרים. שמענו שהקב"ה איתנו ותרועת מלך בנו. שאנחנו מתגברים כארי לעמוד בבוקר לעבודת הבורא וגם בערב קוראים שמע ומכריתים את כל המנסים לחבל בנו. גם כאשר ניסה את הטריק האחרון, שם גילה את סוד הסודות, מה טובו אוהליך יעקב משכנותיך ישראל. החוזק שלו אלו בתי הכנסיות ובתי המדרשות, שם מתכנסים פעמיים ביום לקדש שמו יתברך. וגם יתרו, אשר צאצאיו בחרו להמשיך לדבוק בעם ישראל יישארו לנצח. כי מי שדבק בנצח, ינצח. לעומת מי שמהנדס תודעה, מוציא דבה על עם ישראל ייכחד. נכון, הוא יזכה לדקות תהילה כפי שטיטוס טען לאונקלוס כשהוא עלה באוב. אתה רוצה להיות מפורסם, תציק לעם ישראל. בלעם טען לו תתרחק מהם, כי יש להם מלא מצוות וחיים חיי צער. בא לך סבבה, תתרחק מהתורה. עשה ברית אחים, כמו זמרי. אחר כך גלגל עיניים ובקש שכר כפינחס. ינאי המלך כבר הזהיר מהאנשים מהסוג הזה. המהרסייך ומחריבייך ממך ייצאו, יוצאים ומזיקים והורסים. מיכה הנביא בהפטרת השבוע מספר לנו בדיוק מה ייהרס ומה יישבר בטרם יהיה דרך כוכב מיעקב וירד מיעקב. כל האלילים והפסילים המודרניים שכל מיני "בר מינן" יצרו כדי להשיל עול תורה ומצוות, עול מלכות שמיים, כל זה יצטרך להיכחד לפני ביאת משיח צדקינו. אנחנו כעולם התורה נמשיך להתקיים על אפם ועל חמתם של כל אלו שחושבים שאם הם יסגרו לנו ברזים ניסגר. ישיבות היו לפני הצדוקים, הבייתוסים והמתיוונים למיניהם. הם נכחדו ועולם הישיבות חי וקים. ממילא גם נשרוד את כל אלו בעידן דידן ששמו להם מטרה להכרית את עולם התורה. לפני שבעים שנה בארצות הברית הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל היה צריך להילחם על כל תלמיד. ההורים התנגדו לישיבות קדושות. היום יש מלחמה להתקבל כי פשוט אין מקום יותר בבתי המדרש שם. כנ"ל ישיבת מיר, שנים דרכה במקום. היום זה "מבצרים" של עולם תורה. כי הנצח, תורת חיים תנצח. היא חזקה יותר מהדתילוני המקצץ בנטיעות. היא חזקה יותר מכל חילוני מסורתי קל וחומר מאלו ששמו להם למטרה לעקור תורה ומצוות מהציבוריות הישראלית. כל אלו שיש בהם ניצוץ מאלו אשר "קיררו" אותנו בדרך, אחריתם עדי אובד כמו שהנביאים התנבאו. הם מאבדים את עצמם, אין חינוך, אין ילודה ממילא ממש אין שום עתיד. לנו יש עתיד. נשמע היטיב לדברי הנביא מה שטוב לנו ומה השי"ת דורש מאיתנו, כי אם עשות משפט ואהבת חסד, ולית מאן דפליג כמה חסד אנחנו עושים. כאשר נשפר קצת את ההצנע לכת אזי נזכה להיות חזרה ביחד עם השכינה הקדושה בהר מרום הרים.

הנה עם יצא ממצרים. תמוה מאד איך בלק ובלעם חוזרים על זה שוב ושוב. הרי שום עם לא יצא ממצרים על דעת עצמם. זה הינדוס תודעה. הרי המדרש מספרת לנו שבשעת מתן תורה נהרו כל הגוים לקראת בלעם לדעת אם הקב"ה מחריב עולמו. הוא סיפר להם שהקב"ה רק נותן את התורה לעם ישראל. ושם נאמר, שהקב"ה הוציאם ממצרים. אלא, תכניתם השטנית היא להמשיך קללה על עם ישראל. זה יוכלו לעשות רק על ידי קטרוג. קטרוג של חטא העגל שכיחשו יציאת מצרים ע"י הקב"ה. משם ועד לאמונה בכוחי ועוצם ידי הדרך קצרה. את זה רצו לפעול, כדי להביא קללה על עם ישראל. עד שבפיו הודה, א-ל מוציאם ממצרים. ללמדינו כאשר שולטים מכחישי אמונה איזה קטרוג הם מביאים עלינו. וד"ל.

ויפתח ה' את פי האתון, נתן בה כח לדבר כענין ה' שפתי תפתח, וכל זה היה כדי שיתעורר בלעם לשוב בתשובה בזכרו כי מה' מענה לשון גם לבלתי מוכן כל שכן שיוכל להסירו מן המוכן כרצונו, וכל זה כדי של יאבד איש כמוהו. הנה דברי הספורנו קצת תמוהים לנו. איש כמוהו, הרי חז"ל למדונו שהסיבה שהקב"ה השרה נבואתו על איש כמוהו שלא יטענו אומות שלא היו בהם נביאים. הנה בא נביא זה ודרדר אותם לדיוטא תחתונה. אבל, דווקא משום זה, משום מה יאמרו הגויים, הרי לא ניתנה לבלעם הזדמנות לחזור בו. שינה השי"ת סדרי בראשית למען הוכיח את גודל ההזדמנות שניתנה, הזדמנות שלא ניתנת לכל בשר ודם. בכל זאת מי שנתאווה לבלוע עם שלם, לא שב. אבל חידוש הרבה יותר נפלא אומר הספורנו. עצם דיבורינו אינו שונה מפי האתון. כל ענין דיבור ומענה הוא מפני ה' שפתי תפתח, ומה' מענה לשון. מה לי אדם מה לי אתון. הוי אומר אם הקב"ה שינה בנו שיש בנו כוח דיבור וזאת יתרון האדם על הבהמה, אזי יש לנו לשקול היטיב כל דיבור ודיבור היוצא מפינו.

ויגל ה' את עיני בלעם. מזה הכתוב נלמד כי בלעם לא היה נביא, אלו היה נביא איך יצטרך לגלוי העינים בראיית המלאך כאשר יאמר הכתוב במי שלא הגיע לנבואה כנער אלישע והגר המצרית, ולא יאמר כן בנביאים, וכך קראו הכתוב בלעם בן בעור הקוסם: ומה שאמר הוא כאשר ידבר ה' אלי, יקרא ידיעתו העתידות בקסמיו "דבר ה'". אבל לכבוד ישראל בא אליו השם בלילה ההוא, ואחרי כן זכה לגלוי עינים בראיית המלאך ודבר עמו, ובסוף עלה למעלת מחזה שדי, והכל בעבור ישראל ולכבודם. ואחרי ששב לארצו היה קוסם, כי כן יקראנו הכתוב במיתתו ואת בלעם בן בעור הקוסם הרגו בחרב, וחלילה שישלחו יד בנביא השם: וכך אמרו במדרש במדבר סיני רבה, בלעם נזקק לרוח הקדש, וכשנזדווג לבלק נסתלקה ממנו רוח הקדש וחזר להיות קוסם כבתחלה, לפיכך צווח רם הייתי והורידני בלק: הרמב"ן בא ללמדינו חידוש גדול. הנה כאשר הקב"ה רוצה בעמו כדי שנעלה במעלה אחר מעלה עד שנגיע למעלת הנבואה. מכאן יש ללמוד גם כלפי האדם הנלבב, שיש לו לחפוץ ולהשתדל לעלות מעלה שלב שלב בסולם המעלות. וכאשר עלה ונתעלה יש לו לשמור בשמירה יתירה לבל יפול מכל מעלותיו והשגותיו. אין ביטוח שנשארים במעלה אלא אם כן מטפחים את המעלה וההשגה.

וירא את הקיני, לפי שהיה קיני תקוע אצל עמלק כענין שנאמר ויאמר שאול אל הקיני וגו' הזכירו אחר עמלק נסתכל בגדולתם של בני יתרו שנא' בהם תרעתים שמעתים סוכתים: איתן מושבך, תמה אני מהיכן זכית לכך הלא אתה עמי היית בעצת הבה נתחכמה לו ועתה נתישבת באיתן ומעוז של ישראל:  כי אם יהיה לבער קין וגו', אשריך שנתקעת לתוקף זה שאינך נטרד עוד מן העולם כי אף שאם אתה עתיד לגלות עם עשרת השבטים ותהיה לבער ממקום שנתישבת שם, מה בכך: עד מה אשור תשבך, עד היכן הוא מגלה אותם שמא לחלח ותבור אין זה טרוד מן העולם אלא טלטול ממקום למקום ותשוב עם שאר הגליות: רש"י רוצה לגלות לנו את המהנדס התודעה – בלעם. זכרון סלקטיבי. הוא זוכר שיתרו הי'ה עמו בעצה. מה יעץ יתרו. האם יעץ להשמיד את העם. הלא ידוע שאמר להניח להם. כשיתרו ראה שאין דעתו מתקבלת, חזר למדין. אבל אלו עובדות ולא כדאי לבלבל את המוח עם עובדות. לכן, אמרו שבלעם כוחו בפיו. יסובב כל סיפור להנאתו ולשימושו. אבל, גם המניפולטור הגדול חייב להודות על האמת, כי בסוף אמת מארץ תצמח, ויתרו שצאצאיו דבקו בה' ובתורתו אכן ניצלו מהשמדה. עד שהפכו להיות שמעתים – מארי דשמעתתא, תרעתים – תפילתם מתקבל ברחמים וברצון כקול תרועת השופר, סוכתים – סוכין, מסתכלין ברוח הקודש. ממילא, יש בהם אפשרות קיום לדורות. ההתחברות לעם ישראל על ידי ההתעצמות בתורת ישראל, זה מה שקיים את בני הקיני – בני יונדב בן ריכב. זה גם סוד הקיום שלנו. הוי אומר כל השקרים שאתה מנסה לפזר לא יעזרו מול האמת. והאמת מנצחת. בדיוק כמו שזרעו של יתרו נותרו בחיים.

אוי מי יחיה משומו אל. ע"ד הפשט מן הגזרות האלה ששם אל בעולם על ידי מלך אשור, שהרי הוא נצח את כל הגוים ובלבל כל האומות:  ועל דרך המדרש אוי מי יחיה משומו אל, על ישמעאל, שהרי בני קין מזרעו של ישמעאל הם. ומה שאמר כי אם יהיה לבער קין כלומר כי אם יהיה קין לבער אש. ומה שנקרא זרע ישמעאל קין, על שם שישבו באחוזת קין, וכן הוא אומר וחבר הקיני נפרד מקין, והלא כל בני קין נכרתו במי המבול, אלא על שם שישבו באחוזת קין נקראו בני קין וישיבתן מלכות אשור. אמר בלעם, מכל שבעים לשון שברא הקב"ה בעולמו לא שם שמו אלא לישראל ולישמעאל, שנאמר וקראת שמו ישמעאל, וכיון שהשוה הקב"ה שמו של ישמעאל לשמו של ישראל, אוי מי יחיה משמו אל, אוי מי יחיה בימיו, כך דרשו בפרקי רבי אליעזר:  ואם תשכיל תמצא כי המקטרג הזה שבארץ רמז בפסוק זה שם המקטרג הגדול שיש לישראל בשמים, והוא שר המדבר שרף מעופף ונפש גלגל מאדים, כי בעבור שראה שנפל ממועצותיו ולא הועיל קטיגורו בכל נבואותיו לא במדת הדין ולא במדת רחמים על כן וישת אל המדבר פניו, להעזר בו כנגד ישראל, ולכך התחיל לצעוק מי יחיה מגזרותיו, כלומר מי יחיה בגלות עשו, ושני הווי"ן רמז לשנים עשר כנפיו, וזהו מבואר: וצים מיד כתים. אחר שהזכיר שאשור ישבה הקיני אמר עתה שיבא עת שיעונה אשור ועבר, והטעם העברים שישבה אשור, כי הכתים היו רודים על ישראל. וצים לשון רבים, מלשון וצי אדיר. וכתים מבני יון הוא, ואפשר שהוא רמז למלכות ישמעאל הרשעה:  ודעת הרמב"ן ז"ל כתים הם רומים והיא מלכות אדום שהיא החיה הרביעית. והנה חתם נבואתו זאת שהיא הרביעית באבדן כתים, היא רומי, והיא החיה הרביעית שהתנבא עליה דניאל עד די קטילת חיותא והובד גשמה ויהיבת ליקידת אשא: הנה רבינו בחיי מביא אותנו לימינו. מי יחי'ה מכל מה שישמעאל מחולל. שני פירושיו חד הם, מהגזרות שהקב"ה גוזר על עמו דרך יסורים הבאים עלינו מקרב הישמעאלים יורשי דרכו של סנחריב. הלא בכל מקום שהם באים הם משנים סדרי בראשית, מפיצים שנאה ומעוררים פחד ומשליטים טרור. שומה עלינו ללמוד מה כוחם כדי לבטלם. הדבקות במטרה, עמידה על עקרונותיו. כאשר נשוב לעמוד על תורתינו באותה דבקות נוכל להם, לישמעאל ועשו גם יחד. ליצור אומה אשר דבקה במסורתה והלכותיה. גאה בשמירת שבת, אינה מסתירה יהדותה. אזי, נחי'ה כעם קדוש לה' אלוקינו וידרוך כוכב מיעקב ויקום שבט מישראל, בביאת ינון.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה