בס"ד
לעילוי נשמת
אבי מורי רבי יעקב בן
ר' יצחק דוד זצ"ל ואמי מורתי מרת סימא בת ר' פייבל
ע"ה, מורי חמי ר' יעקב שלמה ב"ר זכריה אהרן זצ"ל
וחמותי מרת חיה
לאה טויבע בת ר' יעקב ישראל שניאור זלמן ע"ה, ידידי ורעי הטוב ר' נחום
זצ"ל בן להבחל"ח ר' דוד שבתי הי"ו
וידידי ורעי הטוב ר'
יונה צבי זצ"ל בן להבחל"ח ר' יוסף חיים אלעזר הכהן שליט"א
השנה פרשות זכור מחוברת לפרשת תרומה. פרשת תרומה הייתה התיקון השלם לקרירות העמלקית. עם ישראל הראו תשוקה עילאית שהקב"ה ידור בתוכם ממש לעומת מה שהיה ברפידים שניסו את השי"ת באמרם היש ה' בתוכינו. כעת יש מצווה לבנות מקום מיועד לעבודת השי"ת, ששם השכינה תדור עד שיבוא אל מעונו בהר מרום הרים. צדיקי הדורות למדונו שהקריאה מעוררת הזמן. זאת אומרת כעת ממש יש כוחות מיוחדים להשמיד את העמלקיות מתוכינו. את הקרירות. ה"לא איכפת לי". פעמיים בפרשה יש דגש על ועשו. ועשו לי מקדש, ועשו ארון. האור החיים הקדוש מסביר שמצוות אלו לא ניתן לקיימים בלי שכל כלל ישראל ישתתפו. כלל ישראל קשורים לארון המורה על קדושת התורה בכל נימי נפשם. כדי לזכות בתורה, ידוע הוא שכל שיעורי הארון היו בחצאי אמות, ללמדינו שאין התורה מתקיימת אצל גאוותנים. כדי שיהיה מקדש של ושכנתי בתוכם, כלל ישראל חייב להיות נקי מכל כעס וגאווה. רק מי שנקי מכל כעס, יוכל להיות במעלת הכרובים הסוככים בכנפיהם, מגינים על שלימות התורה כנתינתה ללא פשרות וללא היתירים דחוקים. רק הם יהיו פניהם איש אל אחיו באחדות הרצויה. בתובנה של אלו ואלו דברי אלוקים חיים ומלך עולם. אם אנחנו רוצים לראות את מחיית עמלק וביאת משיח צדקינו, בפרט בין יושבי בית המדרש עלינו ללמוד מהכרובים. קצת יותר פניהם איש אל אחיו. קצת יותר אחדות. קצת יותר הבנה שיש כמה וכמה דרכים לעבודת הבורא. יש שמביא עולה ויש שמביא שלמים. יש שמביא מנחה ויש שמביא נסכים. בסוף היום כולם אהובים וכולם ברורים. הבה נתרום מהלב והמוח כדי שיתקדש שם שמיים בעולם ונזכה השנה לחגוג את פורים המשולש בבניין שלם בהר הקודש בירושלים.
זהב וכסף ונחושת. אע"פ שבמדרש תנחומא מסיק שהיו שם י"ג דברים וכן פירש"י ובפרטן אתה מוצא ט"ו דברים ותירץ הרא"ם כי תכלת וארגמן ותולעת שני הכל מין צמר ונחשבו לאחת והחזקוני תירץ בענין אחר אבל רוב המפרשים הסכימו שהיו שם ט"ו דברים ודבר זה מסכים למה שכתבו הרבה מפרשים שכל המשכן היה בנוי על תבנית ג' עולמות וכן כתב רבינו בחיי ובעקידה ובתולדות יצחק ומהרי"א כתב שגם חכמי האומות הסכימו על ציור זה וכתיב כי ביה ה' צור עולמים שכל העולמות נבראו בשם של יה ע"כ באה כל הנדבה על המשכן וכליו במספר ט"ו להורות שקיום ג' עולמות תלוי במשכן זה הבנוי על תבנית ציור זה ומורה קצת על זה אותן ט"ו מעלות שהיו מן עזרת נשים לעזרת אנשים ושנבנה ע"י שלמה שהיה בדור ט"ו לאברהם וכתבו עוד המפרשים שגם האדם שנקרא עולם קטן בנוי על תבנית ציור זה ונראה שלכך נאמר ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם בתוכו מבעי ליה אלא שר"ל שבאמצעות ציור זה אשר בו שוכן כבוד ה' ישכון גם בתוכם של ישראל בגופם ממש כי עיקר שכינתו שמה בעבור ישראל לא בעבור ציור זה העשוי מכסף וזהב כי הוא אינו כ"א אמצעי להמשיך באמצעותו כבוד ה' אל תוך בני ישראל: ובמדרש תנחומא מסיק זהב כנגד מלכות בבל שנאמר אנת רישא דדהבא וכסף כנגד מדי שנאמר בו ועשרת אלפים ככר כסף וגו ונחשת כנגד מלכות יון שהיא פחותה מכולם עורות אלים מאדמים כנגד מלכות אדום כו אמר הקב"ה אע"פ שאתם רואין ד' מלכיות מתגאות ובאות עליכם חייכם שאני מצמיח לכם ישועה מתוך השעבוד מה כתיב בתריה שמן למאור זה מלך המשיח שנאמר שם אצמיח קרן לדוד ערכתי נר למשיחי וכתיב קומי אורי כי בא אורך ועל מדרש זה וכיוצא בו תמהו רבים שהוציאו המקרא מפשוטו ולפתרו על ד' מלכיות: ולי נראה שגם בעל מדרש זה סובר שהכל כפשוטו ואינן מרמזים כלל על ד' מלכיות אך שדעתו לפרש על מה זה הראה הקב"ה לנבוכדנצר הרשע כל ד' מלכיות וכי נמשלו לזהב וכסף ונחושת וברזל וכי הרשע הגון לכך שיודיעהו הש"י מה שיהיה אחריו אלא ודאי שכוונתו היתה לתועלת ישראל כדי שידעו שיש בידם זכיות אשר בכחם יוכלו לעמוד כנגד כל ד' מלכיות אלו ושלא יוכלו לכלות את ישראל כי מלכות בבל נמשל לזהב ויש לישראל כנגדה מצוה אחת שעושין בזהב והוא זהב התנופה וזהב זה הוא כנגד מלכות בבל לשון כנגד מורה שזהב זה מתנגד אל אותו מלכות שנמשל לזהב וכן כסף כנגד מדי וכן נחושת כנגד יון וכן עורות אלים מאדמים כנגד אדום שהמשיל לברזל כי ממנו עושין החרב המאדים ובנין אב לכולם מה שמצינו במסכת אר"ל גלוי וידוע לפני מי שאמר והיה העולם שעתיד המן לשקול שקלים על ישראל לפיכך הקדים שקליהם לשקלי המן ומכאן ראיה שכסף זה בא להקדים את המן דהיינו מלכות מדי כך זהב זה בא להקדים את נבוכדנצר ונחשת זה בא להקדים את יון ועורות אלים מאדמים להקדים את אדום ובזה מדוקדק לשון כנגד הנאמר בכולם כי מצות אלו מתנגדים להם אבל בשמן למאור לא אמר שהוא כנגד מלך המשיח כי אין כאן התנגדות אלא ענינם אחד שבזכות שמן למאור יערוך ה' נר למשיחו וכן ראיתי בתנחומא שהזכיר בכולם לשון כנגד לא כגרסת הילקוט שלא נכתב לשון כנגד במקצתם וכן דעת בעל מדרש זה להורות באיזו זכות יש לישראל תקומה הד' מלכיות אלו וזה שמסיק אע"פ שאתם רואים וכו': הכלי יקר בא להמחיש לנו עד כמה כל פרט ופרט של עשיית המשכן, ממנין הדברים שניתן לנדב ועד הרמזים הדקים שהיו בכל חמרי הגלם עצמם, הכל בא להורות וללמד את עם ישראל, דרכי החיבור לתורה ולעבודת השי"ת. יסוד היסודות, כיסופין. לכסוף ולרצות עד כלות הנפש להתחבר להקב"ה ולתורתו. אדני הכסף. אח"כ, לדעת, האדם עץ השדה, להתחבר בעץ חיים. עצי שיטים עומדים, כדי שלימודי ה' הם לומדים. לצפותם בטוב לי, מאלפי זהב. כח הזה, יש בה כדי לשבור את אויבינו הקמים עלינו לכלותינו.
ושכנתי בתוכם, ככל אשר אני מראה אותך וכו', אשכון ביניהם לקבל תפלתם ועבודתם באותו האופן שאני מראה אותך שכינתי בהר על הכפרת בין שני הכרובים עם תבנית המשכן ועם תבנית כל כליו, כי אמנם תבנית המשכן תורה על כרובים, שהם שרפים עומדים ממעל לו הנראים לנביאים, ומהם בקדש, ומהם בקדש הקדשים, בשני מחברות מחוברות בקרסים להיות לאחדים לעבודת בוראם, וכן ראוי שיהיו בישראל כל קדושיו מחוברים אל ההמון להבין ולהורות, ובקדש הקדשים נתן התורה תוך גוף מצופה זהב מבית ומחוץ כאמרם ז"ל בזה כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו אינו תלמיד חכם, ועל אותו הגוף שהוא הארון נתן כפורת כלו זהב, מורה על צלם אלהים בלתי מחובר עמו כלל, וכן כרובים פניהם איש אל אחיו מורים על פעולת המצאת המושכל וקבלתו, וזה בהביט אל התורה, כאמרו אל הכפרת יהיו פני הכרובים ובזה הם פורשים כנפים למעלה, כאמרו ארח חיים למעלה למשכיל ובזה יתעשת האלהים לנו כאמרו ואל זה אביט: וכן תעשו, אתם כדי שאשכון בתוככם, לדבר עמך ולקבל תפלת ועבודת ישראל, לא כמו שהיה הענין קודם העגל כאמרו בכל המקום כו' אבא אליך: הספורנו מחבר דווקא בין ושכנתי בתוכם ככל אשר אני מראה אותך בהר. לומר, מיום שיש משכן ומקדש, אופן עבודת השי"ת משתנה. סדר ההתגלות של השכינה משתנה. היינו, כל מי שפונה אל השי"ת חייב להיות תוכו כברו. לא להצטיין בחיצוניות עם פנים רקוב. ודווקא הפנים, להיות מחומר שיתכן שיתקלקל, כדי לדעת, שלא להאמין בעצמך עד יום מותך. לתחזק את הרוחניות, יום יום. גם אחדות צריכים. כי ללא פניהם איש אל אחיו, אין שכינה שורה. אבל, מעל לכל יש צורך בפורשי כנפיים למעלה. ללא ידיעה ברורה שאין אדם נוקף אצבע אלא אם כן זה נגזר מלמעלה. הכל בגזרת עליון. רק כך, אפשר בפועל להביא שהשכינה תשרה בישראל ותפילותינו יתקבלו ברחמים וברצון.
והיה המשכן אחד, כי עם היות המדרגות בלתי שוות, הן
אמנם מסודרות בסדר אחד לעשות רצון קונם, כאמרו וקרא זה אל זה ואמר קדוש: כל המשכן, מהזהב היקר ועד לשערות העיזים, הכל אחד, ליחד לאחד ולעשות רצונו,
כרצונו. הוי אומר, רק כאשר ישנה את האחדות, רק אז יש את המשכן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה